Gyakran ismételt kérdések
Utolsó módosítás: 0001.01.01

 

 

Mekkora az elektromos autók hatótávja?

A hatótáv függ az autó akkumulátorának energiatároló képességétől és a jármű hatékonyságától. A fogyasztást az időjárás drasztikusan befolyásolhatja, így a csapadék és télen a fűtés akár 10-20%-kal is megnövelheti.

Miért adnak meg három különböző hatótávot a gyártók ugyanarra az autóra? (NEDC, WLTP, EPA)

Az autók fogyasztásának összehasonlíthatósága érdekében a gyártók államilag egységesített tesztek alapján adják meg a fogyasztást. Amerikában az EPA, Európában az NEDC, újabban pedig a WLTP az elfogadott mérési eljárás. Ezek egyike sem alkalmas azonban a valós körülmények tökéletes modellezésére, pláne úgy, hogy a valóság mindenkinél és minden esetben más. A gyakorlat azt mutatja, hogy az NEDC mérés irreális hatótávot eredményez, de a WLTP is nagyon optimista. A nyugodt stílusú vezetést az EPA mérések reprezentálják a legjobban. Az autó kiválasztásakor érdemes ezt az adatot megkeresni.

Szabad-e hosszabbítón keresztül tölteni?

Bár az autók használati útmutatói ezt többnyire tiltják, a megfelelően méretezett, 16 A-es folyamatos terheléshez tervezett ipari hosszabbítók használata nem okoz problémát.

Mennyi idő az elektromos autó feltöltése?

A tisztán elektromos autók többsége rendelkezik egyenáramú töltési lehetőséggel, amiről a lemerült autó akár 20-30 perc alatt 80%-ra tölthető. Ehhez azonban villámtöltőre van szükség. Otthon, munkahelyen vagy más közterületen a váltakozó-áramú forrásból (pl. konnektor vagy fali töltő) az autók töltése 4-8 óra. Az elektromos autókat a hétköznapokban otthon vagy a munkahelyen váltakozó áramról célszerű tölteni, amíg az autó egyébként is áll. A hosszabb utakon, az autó hatótávjánál nagyobb távolságok megtételéhez pedig a nyilvános villámtöltők 20-30 perces töltési idővel biztosítják a továbbjutást.

Miből áll egy elektromos autó szervízelése?

Az elektromos autókban nincs motorolaj, olajszűrő, kipufogó, önindító, generátor, gyújtógyertya, ékszíj, vezérműszíj, kettőstömegű lendkerék, turbófeltöltő és még egy sor olyan alkatrész, ami a hagyományos autókban rendszeres cserét vagy karbantartást igényel. Így az elektromos autók rendszeres szervize négy fontos lépésből szokott állni:

  • futómű és fékrendszer átvizsgálás
  • fékolaj csere (ha szükséges)
  • pollenszűrő csere
  • szoftveres ellenőrzés és szoftverfrissítés

Nincsenek 50-100-150 ezer km-enként cserélendő, elkopó, elhasználódó alkatrészek, és mivel a fékezésnél a féktárcsák és fékpofák helyett a regeneratív (visszatermelő) fékezés dolgozik, ezeket az egyébként kopó alkatrészeket is elegendő sokkal ritkábban cserélni.

Mennyit csökken télen az elektromos autó hatótávja?

Külső hőmérséklettől és a fűtés hatékonyságától függően 15-20%-os hatótávcsökkenésre kell számítani. Az átmeneti időszakban sokat javít az utazási komforton az ülés- és kormányfűtés. Újonnan vásárolt autónál érdemes ezt az extrát megrendelni (ha nem alap), illetve használt autónál érdemes ezek meglétét ellenőrizni.

Mennyit csökken az idő és a megtett km-ek hatására a hatótáv?

Ez sok tényezőtől függ, de éves szinten 2-5% a maximum.

Szabad-e használt elektromos autót vásárolni?

Az elektromos autókban sokkal kevesebb kopó, elhasználódó mechanikai alkatrész található, ezért, ha a jármű általános állapota és a hatótávja megfelelő, akkor nem kell félni a használt elektromos autó vásárlástól.